Het nieuwe reizen... - Reisverslag uit Montréal, Canada van Randy & Tamara - WaarBenJij.nu Het nieuwe reizen... - Reisverslag uit Montréal, Canada van Randy & Tamara - WaarBenJij.nu

Het nieuwe reizen...

Door: Randy & Tamara

Blijf op de hoogte en volg Randy & Tamara

20 September 2014 | Canada, Montréal

Pff, we kunnen wel zeggen dat het een aantal jaar geleden is dat we echt gereisd hebben. Met één klein maar significant verschil, we hebben een klein draakje met ons meegenomen....

Woensdag 10 september was het dan eindelijk zover, na de gebruikelijke vakantiestress in huize vreman (opa vreman stond alweer een half uur te wachten om ons naar het station te brengen) konden we op weg naar Schiphol. Niet eens echt aan de late kant zaten we om iets voor half vier in het vliegtuig. De reis verliep ditmaal prima want Alyssa, a.k.a. draakje, vertrok al tijdens het opstijgen naar dromenland :-D! Enkele films en een aantal rondjes van de stewardessen later zetten we dan onze eerste voet op Canadese bodem. Eenmaal aangekomen was er een welkome begroeting, een anderhalf uur durende wachtrij voor de douane... Eenmaal daar doorheen kon Alyssa op zoek naar haar geliefde blauwe koffer (want die laat ze het liefst geen moment los). Een bus en een wandelingetje later stonden we dan echt in ons airbnb appartement downtown Montreal :-)! Gezien de tijd en onze (vooral Alyssa's) jetlag kon het slaap feest beginnen. Slaap feest bleek het zeker want om drie uur 's nachts bleek er één wakker te zijn: 'wakker wakker, papa, mama, ik ben wakker :-S! Na drie uur door het appartement heen hollen, konden we gelukkig als nog een paar uur pitten om enigszins gebroken wakker te worden...

Het was dus pittig wakker worden; versnelling op één en op zoek naar de metro voor een bezoekje aan Old Montreal. Eenmaal daar toch eerst maar snel op zoek naar koffie, best pittig hoor dat nieuwe reizen! Want tja, reizen met z'n twee kan soms best uitdagend zijn, maar met een klein draakje erbij wordt toch alles weer anders.... Na de koffie op zoek naar de kathedraal genaamd de Notre Dame. We hadden eerlijk gezegd niet enorme verwachtingen, maar wauw, dit was toch wel serieus indrukwekkend! Leuk weetje: in deze kathedraal is Celine Dion getrouwd. Heb je niet minimaal 3500 gasten dan is er nog een tweede trouw kapel met een wat moderner uitstraling waarvoor waarschijnlijk geldt you either love it or you hate it... Maar geloof ons, er zijn genoeg lovers, want in het hoogseizoen kunnen er wel tot zo'n vijf geloften per dag afgelegd worden! Na nog wat gewandeld te hebben werd het tijd voor onze eerste Canadese eet experience; crèpes. Wij vonden het niet al te geslaagd maar Alyssa heeft zitten smullen en dat is ook wat waard ;-) Nu de kleine dame haar buikje weer vol had, maakten we onze ronde door de oude stad verder af. Al met al is de oude stad mooi om een dag doorheen te wandelen.

Tot slot wilden we nog een wandeling maken naar een viewpoint over de stad. De poging werd, bij aanblik van de wandeling, echter al snel gestaakt.... op zoek naar avondeten dus ;-)! Tamara kon haar geluk niet op ditmaal, want het eten & drinken was volledig biologisch geïnspireerd.  Het ging zelfs zover dat de cola niet te bestellen was maar in plaats daarvan eigen gebrouwen toeli. Randy nam dus maar sinaasappelsap....die gefermenteerd was en dus vreemd koolzuur achtig aandeed :-$! Over het eten echter geen klagen, heerlijk Mexicaans geïnspireerd eten op (chili). Na nog een strooptocht voor het softijsje voor Alyssa (twee likjes en ze hoefde niet meer) konden we met de metro op zoek naar ons appartement.

Dag twee kon beginnen; Alyssa al vroeg wakker door de jetlag. Maar omdat mams er al vroeg uit was kon paps nog uitslapen ;-)!  Op het programma stond vandaag de auto ophalen, een bezoek aan de biodome en op reis naar onze volgende bestemming. Na een koffie om de dag mee te beginnen bleek al snel dat we er meer nodig hadden dan één; twee keer de verkeerde kant op gelopen om vervolgens bij het verhuurbedrijf erachter te komen dat we onze paspoorten vergeten waren. Een grrr en een domdom later konden we opnieuw heen en weer lopen. Voordeel was wel dat we iedere keer een andere route konden nemen door downtown voor een mooie sight-seening; dat noemen we een geluk bij een ongeluk!

Nadat we uiteindelijk bij de auto verhuurder stonden inclusief alle benodigdheden was het momentum dan daar: wat zal het worden??? Tja, en toen we de auto dan uiteindelijk zagen twijfelden we of we nu moesten juichen of juist niet. Waarom vraag je je misschien af? We zullen de balans even opmaken:

Plussen:

- stoere en vette bak

- mensen bang voor ons op de weg

- automaat

- comfortabel met veel er op en eraan (stoelverwarming!! :-))

Minnen:

- het is een slagschip, ook nog eens zonder parkeersensoren!!!

- benzine slurper en dus duur

- automaat

- waardeloze buitenspiegels en geen acheruitwisser!

Navraag om een handgeschakelde auto gaf mij een lachend antwoord: "Welcome to Canada"! Dus nadat eindelijk de kinderstoel erin zat (werkt totaal anders bij ons en ze mogen je er niet mee helpen....indekken noemen we dat...) konden we onze spullen bij het apartement ophalen. Op naar de biodome voor Alyssa's eerste semi-dierentuin ervaring!

Eenmaal het slagschip geparkeerd op een niet betaalde spot (want daar hebben we als echte Hollanders natuurlijk een hekel aan ;-)) konden we naar binnen. Overigens is het parkeerbeleid in Canada verschrikkelijk: per stuk straat kun je verschillende regelingen hebben die zover gaan als op willekeurige dagen in de week wel of niet mogen parkeren tot zelfs één of meerdere uren op een dag niet mogen parkeren!!!

Anyway, op naar de biodome! De biodome is gevestigd in het voormalige olympisch park in Montreal dat een andere bestemming gekregen heeft (inscetarium, planetarium, biodome dus en nog eea). Vanwege de tijd en de spanningsboog die je mag verwachten bij een twee-jarige bezochten wij alleen de biodome. Deze bestaat uit vier landschappen waarin je zowel dieren als het klimaat kan bezoeken. Erg leuk om apen, papagaaien (amazone), pinguïns (poolgebied), otters en bevers te zien (Canadees gebied). En Alyssa raakte niet uitgesproken over de kikker. Een heel mooi beeld van een kikker welteverstaan.. ;-) (wat dan wel weer heel spannend was om mee op de foto te gaan) Eenmaal buiten stapten we de auto in om tijdens de avondspits in onze dikke bak koers te zetten naar Quebec.

Vanzelfsprekend begon de dame pas aan haar auto-slaapje op nog geen half uur rijden van onze bestemming met als gevolg dat we een slapend kind in bed konden takelen in onze nieuwe airbnb onderkomen; een (volgens ons) heel leuk homostel met een perfect ingericht onderkomen!

Omdat er verder niet veel meer in zat met een slapende Alyssa werd het avondeten een thuisbezorgde pizza. Wel eentje met alles erop en eraan, smaakte toch wel erg lekker, mmm :-P

En daarna snaveltjes dicht en oogjes toe, weltruste!

• 22 September 2014 - 07:32

Corali:

Wat ontzettend leuk om te lezen. Veel plezier nog! (En wat een aso-bak, haha!) X

• 22 September 2014 - 08:15

Andere Opa:

Ah, leuk. In combi met de foto's van Algonquin Park en Notre-Dame Church (Montreal) een prachtig beeld van wat jullie nu een beetje beleven. XxX

• 22 September 2014 - 15:13

Opa Vreman:

Heel leuk verhaal, klinkt allemaal goed. Schitterend met die kleine draak. Geniet verder!

• 22 September 2014 - 15:54

Reggy:

Leuke pause zo voor mij tussendoor op het werk...even jullie verslag lezen...erg gaaf allemaal!! En leuke foto's!! Geniet er nog maar lekker van! x

• 22 September 2014 - 18:28

Erik Groters:

Hoi Tamara, ik zit momenteel ook in Canada. Misschien komen we elkaar nog tegen. Wij gaan morgen een kano-tocht maken in het Algonquin - park. Nog een mooie tijd daar. Groetjes, Erik